Stało się! Letnia Akademia Filmowa kończy 25 lat. Od ćwierćwiecza organizatorzy Festiwalu przyglądają się temu, co na filmowej mapie najciekawsze, wyznaczają nowe drogi i przypominają, jak ważna jest edukacja. Nie inaczej będzie w tym roku. Tegoroczny LAF to 14 sekcji, filmowych, 3 autorskie retrospektywy, 5 obiektów projekcyjnych, ok 130 tytułów filmowych. Nowe otwarcie i czas podsumowań! – Wyjątkowość tegorocznej edycji jest oczywiście związana z jubileuszem, czyli 25leciem Akademii. Chcielibyśmy przypomnieć sobie historię LAF-u, dlatego przygotowujemy unikatową kronikę. Mamy nadzieję, że odwiedza nas wyjątkowe osoby, które były związane z LAFem przez te lata – na czele z założycielem i Rektorem Piotrem Kotowskim oraz wieloletnią Dyrektorką Joanną Trębowicz – podkreśla Dagmara Molga, Dyrektorka Festiwalu. W jaką podróż zabiorą widzów organizatorzy?
Listę urodzinowych prezentów otwiera ten do Piotra Kotowskiego, założyciela i wieloletniego rektora LAFu. Hasło wywoławcze to „Rektor na 25-lecie”. W ramach sekcji znajdą się filmowe perełki wyselekcjonowane spośród najciekawszych propozycji Festiwalowych.
LAF to miejsce, gdzie ogląda się filmy również po to, żeby posłuchać ich twórców. W programie urodzinowej edycji nie zabraknie cyklu „Łukasz Maciejewski zaprasza”. W Zwierzyńcu pojawią się: reżyserki, reżyserzy, aktorki, aktorzy i reprezentacje ekip. Łukasz Maciejewski zaprosi widzów do dyskusji z zaproszonymi gośćmi i przybliży kulisy powstawania wyjątkowych polskich filmów, które wzbudziły najwięcej emocji.
Jak kino reaguje na to, co dzieje się „tu i teraz”? Co mówi o przeszłości? W tym roku na LAF oddamy głos artystkom i artystom, którzy zamiast karmić nas propagandą, starają się wytłumaczyć, jak wygląda codzienność w Strefie Gazy i życie jej mieszkańców. Artur Zaborski w ramach sekcji „Zrozumieć Strefę Gazy” sprawdzi, kto i w jaki sposób, opowiada nam o wydarzeniach na linii Izrael-Palestyna. Zajrzymy tam, gdzie nie docierają kamery mediów, przybliżymy kulturę i zwyczaje regionów, o których tak wiele słyszymy, a tak niewiele wiemy.
Kino niezmiennie działa w Zwierzyńcu jak wehikuł czasu, stąd obecność sekcji „Archeologia kina”. To cykl filmów starych, zapomnianych lub mniej znanych, niemniej jednak artystycznie wartościowych lub ciekawych kulturowo. Za ich wybór odpowiada doskonale znany festiwalowej publiczności dr Paweł Aleksandrowicz.
W ramach drugiej edycji sekcji „Widzialne Kobiety Kina” będziemy rozmawiać o wyzwaniach, jakie stoją przed tymi kobietami, które przecierają cieżki w świecie filmu? Gościnią sekcji będzie m.in. Ewa Puszczyńska, producentka filmowa, odpowiadająca za produkcję filmów takich jak m.in. „Ida”, „Zimna Wojna”, „Zabij to i wyjedź z tego miasta” czy „Strefa interesów”. Przyjrzymy się rozwojowi kobiet na międzynarodowym rynku.
Mocną stroną LAFu są retrospektywy. W tym roku programerzy wzięli pod lupę artystyczne dokonania Krzysztofa Zanussiego, Luisa Garcíi Berlangi i Aimee Anouk.
Krzysztof Zanussi to jeden z najwybitniejszych reżyserów kina, mentor i autorytet. Swoich bohaterów stawia przed wyborem między wartościami, a pokusą ich odrzucenia. Jego filmy zachęcają do refleksji nad moralną wrażliwością i kompromisem między indywidualną wolnością a życiową praktyką, która tę wolność często dobrowolnie ogranicza. Jakie wskazówki daje reżyser? Czy pytania, z którymi się mierzy są wciąż aktualne?
Luis Garcia Berlanga specjalizował się w satyrycznej komedii społecznej o akcentach politycznych. W okresie reżimu frankistowskiego ostrze ironii kierował przeciwko cenzurze, mistrzowsko z niej szydząc. Zrealizowana przez niego w 1962 roku „Uczta wigilijna” pozostaje – obok „Viridiany” Luisa Buñuela – jedną z najambitniejszych pozycji hiszpańskiej kinematografii. To jeden z filmów, jakie zobaczymy w tym roku w Zwierzyńcu. Przekonamy się, dlaczego twórczość reżysera zachwyciła m.in. Pedro Almodóvar.
W ramach retrospektywy aktorskiej przyjrzymy się twórczości Aimee Anouk. To nie tylko kobieta filmu, ale również aktywistka, ikona walki o światowy pokój i pojednanie. Słowa takie jak „królewska”, „inteligentna”; i „enigmatyczna”; słusznie są często z nią kojarzone. Aimée wniosła do świata kina aurę niepokojącego i tajemniczego piękna, które przyniosło jej status jednej ze stu najseksowniejszych gwiazd w historii filmu (w ankiecie przeprowadzonej w 1995 roku przez Empire Magazine). Rozgłos przyniosła jej rola Julii w „Kochankach z Werony”; (reż. André Cayatte). Role delikatnych kobiet uosabiających miłość idealną konsekwentnie budowała w filmach takich jak: „Niedobre spotkania”; Catherine Racan, „Montparnasse 1919”; Jeanne Hébuterne. Szczyt kariery osiągnęła w latach 60., stając się ikoną w filmach „Słodkie życie”; „Osiem i pół”; Federico Felliniego. Na jej koncie znalazł się Zoty Niedźwiedź i nominacja do Oscara.
W festiwalowym menu obok lubianych propozycji, nie zabraknienowości. Popularność filmów, seriali i programów kulinarnych rośnie, ale my chcemy wrócić do podstaw i przyjrzeć, w jaki sposób produkowana jest nasza żywność i co świadczy o jej jakości? Jak smakuje kino, co w historii jedzenia i historiach o jedzeniu może interesować filmowców, sprawdzi Patrycja Wanat. Sekcji będzie towarzyszył targ lokalnych produktów.
Podczas 25.LAF oddamy również hołd kinu gatunkowemu. W Zwierzyńcu „W samo południe” wyświetlimy najciekawsze westerny i przygotujemy szereg atrakcji, które pozwolą nam poczuć się, jak ich bohaterowie. Kolejna atrakcja to przegląd „Najgorszych filmów świata”, które pokochaliśmy! Z jakiego powodu? Co sprawiło, że słabe strony stały się ich atutami?
Sekcja Klary Bogusławskiej „American dream” przenosi nas za ocean. Poprzez filmy przyjrzymy się obietnicom i nadziejom dojrzewającym przez dekady, wciąż aktualnym. Największa fabryka snów, Hollywood, pokaże nam ewolucje marzeń Amerykanów i Amerykanek na przestrzeni lat. Przekonamysię, co z niej wynika.
Czy filmowe doświadczenie może inspirować do pozytywnych życiowych zmian? Czy takie wartości jak dobro, piękno, prawda, pasja, przyjaźń czy miłość dobrze wypadają na ekranie? – Choć kino od zarania karmi się dramatem i chętnie eksploruje mroczne zakamarki naszej rzeczywistości, próbujemy doświadczyć jego jasnej, pozytywnej strony w ramach sekcji „Animus” –wyjaśnia Bartek Pulcyn.
Nie zabraknie propozycji skierowanych do najmłodszego widza. KRÓL LAF to ciekawe i ważne filmy, szereg warsztatów i prelekcji. W ramach specjalnej strefy będzie można spotkać się z wolontariuszami fundacji Cześć Ciało. Nie lada gratka czeka na fanów krótkich metraży. Programerzy wyselekcjonowali je spośród produkcji Warszawskiej Szkoły Filmowej, Studia Munka i Wajda School.
Organizatorzy przygotowali też długą listę imprez towarzyszących. Już teraz warto pamiętać o porannej jodze i wieczornych koncertach.