films
Director

Znamy tytuły retrospektywy Aimée Anouk

111111

Znamy tytuły retrospektywy Aimée Anouk

Podczas 25. Letniej Akademii Filmowej zaprezentujemy Państwu trzy retrospektywy. Jedną z nich poświęcimy twórczości zdolnej, pełnej wdzięku i uroku Aimee Anouk, która jako pierwsza w historii otrzymała Oscara® za rolę w filmie francuskojęzycznym („Kobieta i mężczyzna”).

I to właśnie między innymi ten film zostanie pokazany w sierpniu w Zwierzyńcu.

Aimee Anouk międzynarodową popularność zdobyła dzięki roli znudzonej nimfomanki Maddaleny w komediodramacie Federico Felliniego „Słodkie życie” („La Dolce vita”, 1960) z Marcello Mastroiannim. Tytułowa rola tancerki kabaretowej i samotnej matki w melodramacie Jacquesa Demy’ego „Lola” (1961) przyniosła jej nominację do nagrody BAFTA dla najlepszej aktorki zagranicznej. W filmie biblijnym Roberta Aldricha „Ostatnie dni Sodomy i Gomory” („Sodom and Gomorrah”, 1962) ze Stewartem Grangerem została obsadzona w roli królowej Bery. Była jedną z kilku aktorek branych pod uwagę do roli baronowej w filmowej wersji „Dźwięki muzyki” (1965), rola ostatecznie przypadła Eleanor Parker.

Po występie w roli cierpliwej żony w kolejnym filmie Felliniego „Osiem i pół” (1963), za kreację Anne Gauthier w melodramacie Claude’a Leloucha „Kobieta i mężczyzna” (1966) otrzymała statuetkę Złotego Globu dla najlepszej aktorki w filmie dramatycznym, nagrodę BAFTA i nominację do Oscara dla najlepszej aktorki.

Wcieliła się w szereg drugoplanowych ról w europejskich filmach i miniserialach telewizyjnych, w tym jako Lola / Cecile w dramacie Jacquesa Demy’ego „Sklep z modelkami” („Model Shop”, 1969), Simone Lowenthal w czarnej komedii „Prêt-à-Porter” (1994) czy Letycja Buonaparte w miniserialu „Napoleon” (2002).