films
Director

TILDA SWINTON: POMIĘDZY

111111

TILDA SWINTON: POMIĘDZY

Rozgłos przyniosła jej rola Orlanda u Sally Potter. Była matką nastoletniego mordercy z „Musimy porozmawiać o Kevinie” Lynne Ramsay i tysiącletnią wampirzycą w „Tylko kochankowie przeżyją” Jima Jarmusha, a Oscara zdobyła za drugoplanową rolę korporacyjnej prawniczki u boku George’a Clooneya w „Michaelu Claytonie”. Brała udział w kasowych produkcjach, żeby wypromować te skromniejsze, niezależne. W Zwierzyńcu przekonamy się, że Tilda Swinton nie bez powodu nazywana jest „kinowym kameleonem”. Czas na naszą pierwszą retrospektywę: TILDA SWINTON: POMIĘDZY.

Rok 2025 wydaje się być dla artystki wyjątkowy – rozpoczął się przyznaniem nagrody za całokształt twórczości podczas ceremonii otwarcia festiwalu w Berlinie, a zakończy się otwieraną we wrześniu monograficzną wystawą w Eye Filmmuseum w Amsterdamie wylicza Weronika Adamowska, programerka retrospektywy. Przeglądem filmowym ‘Tilda Swinton: Pomiędzy’ na Letniej Akademii Filmowej w Zwierzyńcu dołączamy do rocznicowych obchodów dodaje.

Celebrując przeszło cztery dekady pracy twórczej, przedstawiamy mini-retrospektywę pokazującą różne oblicza brytyjskiej artystki: od ekranowego debiutu w filmie „Caravaggio” (1986) w reżyserii Dereka Jarmana, przez kultowe kreacje aktorskie w filmach „Orlando” (1992) Sally Potter i „Jestem miłością” (2009) Luki Guadagnino, mało znany, ale niezwykle aktualny i urzekający wizualnie „Teknolust” (2002) Lynn Hershman-Leeson z kostiumami autorstwa Yohji Yamamoto, po reżyserski debiut dokumentalny Swinton „Mysz w labiryncie i szcześciokątny ul” (2024), stworzony wspólnie z Bartkiem Dziadoszem, polskim operatorem. 

Program sekcji Tilda Swinton: Pomiędzy

„Caravaggio” reż. Derek Jarman (1986)

„Orlando” reż. Sally Potter (1992)

„Teknolust” reż. Lynn Hershman-Leeson (2002)

„Jestem miłością” reż. Luca Guadagnino (2009)

„Mysz w labiryncie i sześciokątny ul” reż. Tilda Swinton, Bartek Dziadosz (2024)